Je webshopfoto’s netjes uitlijnen met de witmarge

Als je een webshop hebt, dan wil je natuurlijk dat je productfoto’s mooi uitgelijnd naast elkaar staan. Zo krijgen je bezoekers een goed overzicht van je aanbod. In dit artikel lees je hoe je de witmarge kunt gebruiken voor een nette online productpresentatie.

 

Wat is witmarge?

De witmarge is de lege ruimte rondom je vrijstaande beeld. Studio-Online onderscheidt drie soorten witmarge: de vaste witmarge, de variabele witmarge en autocrop.

 

Vaste witmarge: je product gecentreerd uitlijnen

Met een vaste witmarge is de lege ruimte rondom je vrijstaande beeld aan alle zijden gelijk. Het vrijstaande object staat dan mooi in het midden uitgelijnd, zoals in het voorbeeld hieronder.

Het vrijstaande product is gecentreerd uitgelijnd met behulp van de vaste witmarge.

Als je het lastig vindt om de witmarge voor jouw beelden te bepalen, dan kun je als vuistregel aanhouden om de witmarge op ongeveer 5% van het formaat te zetten.

Voorbeeld: gebruik je op je website foto’s van 800×800 pixels, dan kun je als witmarge ongeveer 40 pixels instellen.

 

Variabele witmarge: de grootteverschillen tussen je producten laten zien

Bij een variabele witmarge verschilt de ruimte rondom het vrijstaande beeld per zijde. Dit is erg handig als je bijvoorbeeld een product in meerdere afmetingen hebt en de verschillen in grootte wilt laten zien.

Hieronder zie je drie afbeeldingen van een tas. De foto’s zijn allemaal even groot, maar zijn met behulp van de variabele witmarge vanaf de bovenzijde anders uitgelijnd.

Je ziet dat je op deze manier verhoudingsgewijs een betere indruk krijgt van de grootte van de tassen. Dit is voor een webshop natuurlijk erg belangrijk, omdat jouw bezoekers jouw producten online niet fysiek kunnen beoordelen.

Als je deze techniek wilt toepassen, dan kun je de vaste witmarge (5%-regel) als uitgangspunt gebruiken voor je grootste product. Daarna kun je de witmarge vanaf de bovenzijde aanpassen.

Voorbeeld: stel dat je een product in drie maten hebt. Je kunt het middelste product dan bijvoorbeeld van bovenaf uitlijnen op 25% van het formaat en het kleinste product op 45%.

 

Autocrop: geen lege ruimte om je product heen

Er is sprake van autocrop als er geen lege ruimte is tussen je vrijstaande object en het kader van je beeld. Net als bij de vaste witmarge is je product dan centraal uitgelijnd, alleen dan zonder witrand er omheen.

Met autocrop verdwijnt de witruimte tussen je vrijstaande object en de buitenranden van je beeld.

 

Je hebt nu een indruk hoe je met de witmarge kunt spelen om de ideale productpresentatie voor je webshop te realiseren. Met de online tool van Studio-Online voor beeldbewerking kun je dit eenvoudig regelen.

Let erop dat je altijd een vast afbeeldingsformaat opgeeft als je je beelden laat uitlijnen met een witmarge. Als je namelijk verschillende formaten beelden laat uitlijnen op dezelfde witmarge in pixels, dan komen de verhoudingen tussen de afbeeldingen niet meer overeen.

FacebookTwitterLinkedInEmail
Tags: